Musici, schilders, schrijvers…. En sales professionals.
Bij Dit Was het Nieuws stellen ze regelmatig de vraag: “Wie hoort er niet in dit rijtje thuis?” Ik denk zomaar dat de panelleden snel tot de conclusie komen dat de laatste de speedy boarding tussen de wachtrijen op Schiphol is.
En toch hebben ze iets gemeen. Ze creëren namelijk iets uit niets.
Zonder het doorzettingsvermogen van Peter Buwalda zouden de geweldige volzinnen in Bonita Avenue nooit in de winkel hebben gelegen. En doorzettingsvermogen is nodig om een boek te schrijven. Of een nieuwe klant binnen te halen. Zelfs met de beste marketing machine die je kunt bedenken hoor je als sales professional vaker ‘nee’ dan ‘ja’. Probeer dan maar eens vrolijk door te blijven gaan.
Zonder de creativiteit van Billie Eilish zouden haar fans nooit een volle dag in de zomerse hitte doorgebracht hebben bij de ingang van de Ziggo Dome. Alleen om vooraan te kunnen staan. In het Sales vak is creativiteit ook onmisbaar, want zonder op te vallen ben je slechts de zoveelste die belt, of mailt, of langs rijdt… of niks doet.
Ok. Als je goed zit, heb je een mooi product onder de arm, een dienst die veel waarde toevoegt. Krijg je voldoende steun van jouw marketing collega’s. Maar dan nog moet er een relatie worden opgestart met een voor jou nieuw contactpersoon. Die moet jou aardig vinden, de timing moet goed zijn en die contactpersoon moet een bepaalde, vaak latente, behoefte hebben die jij uit alle macht prominent aanwezig wilt laten zijn.
En dan nog hoor je vaker nee dan ja. Dan nog ben je vaker voor niks naar een prospect gereden dan je lief is. Zeker de ‘sales rookies’ vinden dat zonde van de tijd en misschien wordt daar wel het kaf van het koren gescheiden. Daar komen o.a. creativiteit en doorzettingsvermogen om de hoek kijken om de kans op succes te vergroten. En de bijvangst is dat wanneer je ergens meer effort in steekt, jouw gevoel van voldoening alleen maar groter is.
Niks is mooier dan eigenhandig van niets iets te creëren. Dus ook als jij wekelijks wordt voorzien van de warmste, door marketing aangeleverde, leads, dan nog raad ik je aan eigenhandig te zoeken naar die bedrijven die jij graag als klant wilt binnenhalen. Die niet op de lijstjes staan. Ga er voor en verzin eens een volledig andere aanpak. Binnen de regels van de wet natuurlijk. Verras de klant, jouw manager en jezelf en laat je niet tegen houden door de eerste ‘nee’, tijdgebrek of onzekerheid. Want Sales is kunst. Er verdwijnen meer songteksten in de prullenbak dan dat er tophits worden gescoord. Maar die tophit geeft jou voldoening en bestaansrecht.