Klantcase PPT Solutions

Het Probleem
PPT Solutions was al jaren de go-to partij voor design van PowerPoint presentaties en slides. Maar met Slidebuilder willen zij nu ook klanten helpen de grip op hun merk te vergroten. Slidebuilder is een PowerPoint plug-in die op abonnementsbasis kan worden afgenomen, in tegenstelling tot alle one-off design werkzaamheden die het bedrijf al jaren uitvoert.

En dat was ook het probleem: Waarom zou ik een abonnement moeten gaan betalen? Wat gaat me dat opleveren? Wie moet dit gaan installeren en beheren bij al onze mensen? Een greep uit de nieuwe vragen die op het sales team afkwamen, maar waar nog geen adequaat antwoord op volgde.

Onze Aanpak
Stap 1: Met een team van PPT Solutions hebben wij tijdens een lange sessie ingezoomd op de case. Een demo van het product, de omzetcijfers, de sales pitch, het sales team, marketing activiteiten, pricing en meer. Direct een sessie met veel learnings waar het team mee aan de slag kon.

Stap 2: Meereizen naar echte afspraken en coaching van de accountmanagers. Hier zagen wij wat er daadwerkelijk gebeurde aan tafel, zowel aan de kant van de accountmanager als aan de kant van de klant.

Stap 3: Een workshop Waardepropositie. De waarde van het product was ook intern niet geheel duidelijk of werd niet goed uitgelegd. Na deze workshop stond dit strak.

Stap 4: Twee workshops Sales vaardigheden. Volledig gericht op wat wij aan tafel als rode draad hadden gezien bij de accountmanagers. Daardoor zeer herkenbare stof en direct toepasbare veranderingen in hun aanpak.

Het Resultaat
SLIJP heeft echt het verschil gemaakt. Eerste had iedere accountmanager zijn eigen verhaal en aanpak. Ze hebben ons bij de hand genomen en een aantal sessies gedaan om eerst de doelgroep, behoefte etc. goed in kaart te brengen. Dit alles heeft uiteindelijk geresulteerd in een Sales Playbook wat tot op de dag van vandaag enorm veel gebruikt wordt. Ook zijn onze salespresentatie en offertes volledig op de schop gegaan.

Niet alleen was dit een leuk en leerzaam traject, het leverde ook concreet resultaat op. Accountmanagers waren enthousiaster dan ooit en klanten ging vaker en sneller dan voorheen akkoord. Het afgelopen jaar hebben we dan ook een flinke groei in nieuwe klanten kunnen bewerkstelligen waarvan we met grote zekerheid kunnen zeggen dat dit door de aanpak van SLIJP is gekomen. 

Ik ben dan ook bijzonder te spreken over de aanpak en kan het iedereen aanbevelen.  

5 tips om aan goede sales afspraken te komen: stop met Caribbean Sales!

Sommigen van jullie doen aan Caribbean Sales, zonder dat je het weet! Dat je de term niet kent kan kloppen. ...
Lees verder

Als je geen lol hebt, dan ben je niet aan het verkopen

Na het lezen van de titel van deze blog zie je het waarschijnlijk helemaal voor je: een kudde oncontroleerbare sales ...
Lees verder

Sales is kunst

Musici, schilders, schrijvers…. En sales professionals. Bij Dit Was het Nieuws stellen ze regelmatig de vraag: “Wie hoort er niet ...
Lees verder

Het korte termijn denken in B2B commercie: De schaduwzijde voor sales professionals

In de snelle en veeleisende wereld van B2B commercie is het korte termijn denken helaas een hardnekkig en veelvoorkomend fenomeen. ...
Lees verder

De kracht van LEF in Sales: Het verschil maken in gesprekken

PROSPECT: “Weet je wat, stuur maar een offerte, dan zal ik daar de komende weken naar kijken”. OPTIE 1 – ...
Lees verder